Hikr
Kwalitatief hoogwaardige producten voor een eerlijke prijs.
Al snel na het opstarten van onze eigen webshop (zo rond 2019), kwam er de grote wens om ons eigen merk te lanceren😃. Via onze fabrikanten leerden we steeds beter begrijpen wat de kwaliteit in onze producten waarborgt. Zodoende merkten we dat je bij veel (grote) merken vooral voor de naam betaalt en niet zozeer voor een hogere kwaliteit of levensduur. Met ons eigen merk wilden we hierin een betaalbaar alternatief bieden, zonder concessies te doen aan de kwaliteit.
Onze doelstelling is dan ook: het bieden van kwalitatief hoogwaardige producten voor een eerlijke prijs.
De basis voor het opstarten en doorontwikkelen van ons eigen merk ligt natuurlijk in de merkidentiteit en het vinden van de juiste fabrikanten. Hier hadden we gelukkig in de voorafgaande periode al veel over nagedacht en ervaring mee opgedaan. Zo hadden we de juiste gelijkgestemde fabrikanten al geselecteerd en wisten we wat de identiteit van ons merk moest zijn: het aanbieden van kwalitatief hoogwaardige producten voor een eerlijke prijs, om mensen te inspireren en enthousiasmeren om de natuur in te gaan. Ons assortiment is samengesteld en breiden we continu uit vanuit deze gedachte. Daarbij zijn we voortdurend op zoek naar een betere versie van onszelf. Waar kunnen we ons nog verder verbeteren? Hoe kunnen we ons assortiment optimaliseren? Overpeinzingen die ons continue bezig houden, maar wat het ook heel leuk maakt. Heb je ideeën of tips? Wij horen het heel graag! Contact neem je het gemakkelijkste op via ons contactformulier.
Een eigen merk dus, sounds like a plan! Oké, maar waar begin je dan precies? Nou inderdaad! Zo’n idee is leuk, maar dan begint het “harde” werken pas.
Als merknaam waren we op zoek naar een naam die het avontuur en het buitenleven symboliseert. Zodoende kwam er tijdens de eerste brainstormsessies van alles voorbij. Van Wild Rocks tot aan Clay Terrain en One Summit. Dat was het toch allemaal net niet. Gelukkig kregen we zodoende wel steeds meer richting en beseften we ons dat we het liefst op zoek waren naar een korte merknaam met een directe associatie met onze webwinkelnaam. Vanuit deze gedachte kwamen er allerlei potentiële merknamen voorbij met woorden “hiken” en “hikers”. Vele brainstormsessies en slapeloze nachten verder, bleek de oplossing ‘m in de eenvoud te zitten: Hikr! Dat moest ‘m worden.
Als je eenmaal je gewenste merknaam hebt gevonden dan valt er een hele last van je schouders, maar eigenlijk begint het spannende gedeelte dan pas echt. Is de gewenste merknaam nog wel vrij en wordt een registratie bij het BOIP wel geaccepteerd? Om onze kansen te vergroten hebben we hiervoor het merkenbureau Rise.nl ingeschakeld. Zij hebben ons enorm goed geholpen bij de gehele aanvraag en gaven ons een goede kans van slagen, al blijf je altijd afhankelijk van derden of je aanvraag wordt goedgekeurd. Na een zenuwslopende (standaard)procedure van 3 maanden, kregen we dan eindelijk in 2022 het verlossende antwoord: Hikr was een officieel gedeponeerd merk in de Benelux!
Natuurlijk konden we gedurende deze 3 maanden ons enthousiasme niet opzij zetten en gingen we vol goede moed naar de volgende puntjes op onze to-do list. Zo moest er nog een logo ontworpen worden. Gelukkig hadden we zelf al vrij vlot het idee om de H in een soort schoenafdruk te verwerken. Zie hier ons eerste zelfgemaakte ontwerp😆. Samen met een ontwerper, die veel beter kan ontwerpen dan wij, zijn we toen uiteindelijk tot 3 potentiële winnaars gekomen en hebben we gekozen voor optie nummer 1!